torsdag 13 september 2007

Stygga barn i fria skolor?

Hm, jag undrar vad barnen gjort för ont för att straffas så? Eller syftar Marita Ulvskog på att det är resultatet av religiös fanatism? Fanatism behöver inte vara religiös. Du kan lika väl vara ateist eller någon vag form av agnostiker. Så länge människor mår gott i den kultur de lever i, så bör jag först visa vördnad och lite förebyggande nyfikenhet - innan jag göder mina fördomar.

För min del får det gärna finnas friskolor på alla nivåer, om de följer skolverkets riktlinjer och den nationella skolplanen.

Jag ser inget problem med att Marita Ulvskog grundar en konfessionell socialdemokratisk skola, så länge den följer den nationella skolplanen. Jag tror på mångfald och öppenhet. De skolor som ger bäst skolresultat och lägger grunden för de behov vårt samhälle har i framtiden - kommer också att få flest elever.

Jag ser dock ett problem med ett storebrorssamhälle som har den ”rätta läran”, och därför skall alla barn gå i en och samma kommunala skola. Det ger för dålig konkurrens och tar även bort intresset från de föräldrar som annars skulle engagera sig i barnens skolgång. Så har det tyvärr ofta varit i våra kommunala skolor.
I övrigt håller jag med min partivän Henrik Ehrenberg.

Det är mångfald vi behöver och inte enfald.

...

Inga kommentarer: