Det är synd om lärarna
Varför försvinner förortens kommunala skolor? En del väljer faktiskt att ombildas till friskolor. Jag tror att det ligger mycket i att friskolan både kan styra självständigt över ekonomin och samtidigt sätta en egen profil på skolan. Här har enligt min mening inte de kommunala skolornas ledning fått följa med i utvecklingen.
Den kommunalgrå likriktningen har brett ut sig även på skolans område och gett ordet kommunal ett oförtjänt rykte.
För 5-8 år sedan var det dags att välja skola för våra barn. De kommunala skolorna i Rågsved fick generellt låga betyg av skolverket, men betyget kunde vara hyggligt något enstaka år. Eftersom vi båda är kristna föräldrar tittade vi också på skolor med kristen profil. Södermalmskyrkan Kristna Skola fick toppbetyg även sett över en längre tidsperiod. Så vi övergav Rågsved och satte våra gullepluttar där vi hoppades att de skulle få den bästa utbildningen.
År 2006 gick årskurs 9 ut från Södermalms Kristna Skola och alla uppnådde grundläggande behörighet till nationellt program i gymnasieskolan. Flera av barnen är bosatta i söderort och Rågsved. 40 % har utländsk bakgrund med betoning på Afrika och Latinamerika
I Rågsvedskolan gick samma år nästan hälften av barnen d.v.s. 47,8 % från årskurs 9 ut utan att ha uppnått den grundläggande behörigheten för gymnasieskolan. Men den etniska fördelningen av elever påminner om Södermalmsskolans Kristna Skola. Högstadiet i Rågsvedskolan kommer förmodligen att läggas ner p.g.a. för lite elevantal, vilket i sig beror på skolans dåliga resultat.
Pudelns kärna för goda skolresultat är lärarnas förmåga att lära ut och om det finns en arbetsmiljö som gör det möjligt.
Till förorten kommer ständigt nyanlända invandrare med barn som skall slussas in i skolsystemet, oftast till den närmaste kommunala grundskolan. Har skolorna kapacitet att klara av det? Kan det vara en förklaring till de dåliga resultaten. De lyckade friskolorna belastas inte alls på samma sätt. Borde det inte ske en kvotering till närliggande friskolor som jämnar ut obalansen?
Tar Rågsvedsskolan ofta in nya och ofta krävade elever mitt i terminen? Klarar lärarlaget i så fall av slussningen av nya elever? Den pedagogiska behörigheten är bra att ha, men kommer förmodligen i andra hand.
Hur mår lärarna i Rågsvedsskolan? Visst kan man tycka synd om dem, men är det deras fel att skolan inte håller måttet?
...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar