lördag 15 september 2007

Klimatpaket bytes mot SL-kort

Landstinget i Stockholm har gjort det igen. Nu motarbetas regeringens miljösatsning. Den kommande höjning av bensinskatten får ingen verkan alls då SL-kortet höjs med 70 kr.
En höjning av bensinskatten med 29 öre ger en månadshöjning för den genomsnittlige bilpendlaren på ynka 19 kr om fordonet drar 1 liter/milen.

Varför skall jag låta bli min bil om SL-kortet blir 11 % dyrare. Det är bättre att sälja SL-kortet och köpa en gammal Volvo. De drar runt litern per mil.

Redan för två år sedan valde jag att ta bilen i stället för att köpa SL-kort. Det blev billigare. Allt fler stockholmare har råd med bil idag. Och de flesta räknar som jag. Inte tänker vi på miljön när det både är obekvämt och dyrt.

Trots att vi idag har trängselskatt i Stockholm så är belastningen större än någonsin på infartslederna. Vad säger det? Möjligen att det är för attraktivt och billigt att ta bilen in till centrum? Landstingets lösning är att höja taxan på SL-kortet! SL behöver utöka intäkterna med 300 miljoner kr under 2008.

Stockholms Landsting spelar schack mot riksdagen. Vårdavtal Stockholm mot Nya Sjukförsäkringen. Höjd SL-taxa mot höjd bensinskatt. Det blir remi och effekten liknar att vrida på ratten utan veta åt vilket håll det svänger.

Om det skall bli en politisk styrning värd namnet måste landstinget göra en omvärldsanalys och i stället samarbeta med sina riksdagspolitiker.

Klimatpaket Stockholm/Riket skulle kunna se ut så här:

  • Minska antalet fordonspassager genom att dels höja bensinskatten med 1 kr och trängselskatten med 5-15 kr/dag.
  • Antalet fordonspassager bör gå ner från nuvarande 350.000 per dag till 300.000. Höj eller sänk trängselskatten efter behov så att önskad nivå uppnås.
  • 50.000 nya resenärer genereras till SL. Detta ger ett tillskott på ca 370 miljoner kr med nuvarande taxa på månadskort.
  • Använd den höjda trängselskatten till att förbättra stadsmiljön och minska stadens koldioxidutsläpp.
  • Döp om den nya bensinskatten till miljökronan. Använd miljökronan till att finansiera ett nationellt miljöpaket.
  • Bygg ut kollektivtrafiken ytterligare i riket
  • Ge skattelättnader till bilburna långpendlare i glesbygdsområden utan möjlig kollektivtrafik.
  • Rabattera inköp och bränsle till miljöbilar och hybrider där hela tillverkningskedjan är miljösäkrad.

Politiker på bred front går ut i media och presenterar klimatpaketen. Det skulle förmodligen med den intensiva debatt som övrigt pågår om vår miljö tas emot väl av de flesta bilister.

Finns det någon politiker med goda kontakter, som ser vad jag ser? Ta hela konceptet och gör till ditt eget. Det bjuder jag på.

...

Inga kommentarer: