tisdag 7 augusti 2007

COCA-COLA SMAKAR BÄTTRE
- Mänskliga rättigheter i Kina mot marknadens vällust

Vem vill vara utanför den kinesiska marknaden? USA vill inte. Det är till större delen oönskade amerikaner som sänds hem inför OS i Beijing. Coca-Cola meddelar glatt att bolaget nu investerar nästan 600 miljoner kronor i ett nytt Kinahuvudkontor och forskningscenter i Shanghai. De har redan 11 % av den kinesiska marknaden och mer lär det bli. Mänskliga rättigheter i OS anda? Nja, om de går sälja i en ny läskande smak så ställer USA säkert upp.

De engagemang som finns inom idrottsvärlden ger mer hopp, senast vid Amnestys seminarium som ägde rum under politikerveckan i Almedalen:

- Sveriges Olympiska Kommitté har sagt att de i samarbete med Amnesty utbildar de svenska idrottarna och deras ledare inför OS nästa år, berättade Karin Mattsson. Hon betonade också att Svenska Riksidrottsförbundet ska ta en diskussion med de nordiska riksidrottsförbunden om vi kan ha ett gemensamt förhållningssätt i frågan.

Vid OS i Beijing 2008 är det idrottsmännen själva som till stor del får visa vägen för mänskliga rättigheter. Om det krävs – kan en eller flera guldmedaljörers avhopp ge de signaler som behövs för att utvecklingen skall ta fart.

Amerikansk livsstil i sig tål nog inte mänskliga rättigheter i fastare form. Det kostar för mycket – ekonomiskt.

Inga kommentarer: