onsdag 1 april 2009

LELÅNGHUS BYGGER ÖSTSTATLÄNGA I GRÅTT
- med fuktiga skokartonger

Sedan början av november 2008 har Lelånghus staplat kartonger med färdigisolerade trämoduler på varandra. Det skall bli 30 nya lägenheter i fyra våningar med snedtak i Rågsved. Under ett par månader har jag från min balkong kunnat se ner på bygget. Till en början kom legoklossarna på plats med imponerande fart, men sen kom funderingarna.


När bygget sköt i höjden, så var det fritt fall från 4:e våningen. Inga byggställningar eller säkerhetslinor användes. Ofta arbetades det från morgon till sen kväll. I mörkret var det säkert inte lätt att se var man satte foten.
Jag ringde Byggtolvan och undrade om det gick rätt till. Nej - sa de och bad mig ringa Arbetsmiljöverket. Efter två samtal med Arbetsmiljöverket visade det sig att de inte hade några lediga inspektörer. Jag bekymrade mig inte mer om saken. Som privatperson hade jag gjort mitt – tyckte jag. Jag hade fått bekräftat att byggherren bryter mot flera regler och verket skickar väl en inspektör när de får tid..


Nu är det första april och jag är nu lika orolig för husets byggnadskvalité som arbetsmiljön. Ofta arbetar arbetslaget måndag till onsdag för att övriga arbetsdagar förmodligen arbeta på något annat bygge. Våningsplanen har då legat oskyddade för regn under flera dagar. Ett par presenningar som har legat lite överlappade har fått räcka som regnskydd. Stora pölar har bildats och det har läckt in både här och där. När sedan nästa våningsmodul sätts på plats så är underlaget som en våt filt. Om det regnar så gör det inget för det är redan fuktigt.
Vart tar fukten vägen? Det måste vara ett fantastiskt byggnadsmaterial som absorberar all denna fukt! I slutet av december kom takpartierna på plats. De hade åtminstone skyddande skikt med någon form av tjärpapp.

Efter nyår har takplåt och väggplattor monterats. Det verkar vara ett knivigt pusslande för takläggarna. Det krävs två plåtar för att täcka en stripa från taknocken till nedre kanten av taket. Plåtarna läggs med ett överlapp på en halvmeter. När nästa stripa läggs så blir det så trångt i mitten på skarven att det blir en rejäl buckla. Bucklan bildar i skarven en perfekt öppning för vårens fågelbon! Trots klubbande och nitande finns gluggen kvar. Takläggarna verkar också vara lite förbryllade - åtminstone till en början. Sedan rycker de på axlarna och kör vidare med den nya looken.
Nu har de lagt halva taket och det är förberett för 50 fågelbon. Man brukar tala om miljöhus av naturmaterial, men det här var en ny inriktning.


De grå väggplattorna har jag dock svårare att tycka om. De får mig att tänka på sunkiga förortslängor i de gamla öststaterna.

Grått, smutsigt och nergånget – fast nybyggt.
Från 50 meter ser det ut som ljusgrå skifferplatter. När du kommer närmare så märks det att de är svårt med passningen. Vissa plattor ligger kant i kant – andra har en glipa på 1-2 centimeter. Ena kortsidans vägg bågnar och passformen runt fönster kunde vara bättre. Plattorna är missfärgade och en del är trasiga.



Helhetsintrycket ger ett hus som behöver renoveras innan någon flyttat in – kusligt. Är jag kräsen?

Varför känns mitt höghus från 1958 gediget och solitt när jag jämför med detta nybygge?

Jag googlade på Lelånghus och gissa vad jag hitta? Nu ringer jag någon som kan dra i fler trådar. Hoppas att det går att göra något i rätt riktning. Inte gjorde jag tillräckligt i höstas – varken jag eller Arbetmiljöverket...

...

8 kommentarer:

Rosa sa...

Jättebra dokumentation av ett skamligt bygge, och skamligt att arbetsmiljöverket inte kunde skicka en inspektör. Jag visade Ann-Margarethe Livh dessa hus i eftermiddags. Vi talade med några studenter som bodde i huset. De hade försökt få hyresnedsättning utan resultat. Hyresvärden har sagt att husen ska målas, men det har de sagt länge...

Pär sa...

Satan i gatan, eller snarare strax ovanför...

Riverman sa...

Du hade verkligen rätt i våras! Vi lär få läsa mer - ännu så länge har det "bara" varit brandskyddet, men fuktskador lär vi få läsa om inom kort!

http://www.dn.se/sthlm/ragsvedshus-utryms-inte-1.973722

Unknown sa...

Jag bor tyvärr på Bjursätragatan i Rågsved, min lägenhet har lutande golv, sprickor i väggar,golvlister i tak och runt fönster,snespikade lister som sitter löst på väggarna,glipor mellan vägg och list, i trapphuset går det oisolerade vattenledningar, c.a 40 grader varmt, lösa trappräcken, sprickor i dörrkarm,glipor under ytterdörr, o s v

Anonym sa...

Jag bor tyärr också i ett av husen, igår hade hyresgästföreningen krismöte och berättade att det rinner vatten i väggarna i korridoren. det rinner från taket och har samlats längs ner, så de som bor på de nerdersta våningarna har stora problem, och fastighetskötaren går inte att få tag på... Sen läcker det även in vatten vid fönsterkarmar i både rum och sovrum.

Anonym sa...

Och i år igen visar det här fuskbyggena sin sanna natur efter vinterkylans påfrestningar. Isolerade? Hah! Jag hade sju grader imorse och i början av december var det en period lika kallt.
Fastighetsskötaren var då onåbar och lär väl vara detdenna gång med...

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Jag bor tyvärr också i en av de här riktigt ruttna lägenheterna, och gav upp 5 års kötid hos Stockholms bostadsförmedling, vilken jag mer än gärna vill kräva tillbaka.

För att vara en "nyproduktion" är hela fastigheten uselt konstruerad och lägenheterna är av låg standard. Spishällarna är av gammal modell, badrummet är ej kaklat istället har de inrett med en urful gul plastmatta på golv och väggar. Det finns ej heller någon balkong och jag tycker också att lägenhetn stinker, det är en konstig lukt som jag misstänker kommer från väggarna. Därpå ligger hyran på 5200 vilket är hutlöst mycket. Vad har jag egentligen fått för det?

Det här är mycket tragiskt och jag hoppas Hyresgästföreningen (är medlem där) kan hjälpa oss. Hyresvärden sitter i Värmland och bryr sig inte ett skvatt om oss boende.